Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/6793
Title: Когнитивно-стилевые особенности понимания юмористических фраз на русском и английском языках
Other Titles: Cognitive and Style Peculiarities of Understanding Russian and English Humorous Phrases
Authors: Ерчак, Н. Т.
Бабарика, З. В.
Keywords: Методика преподавания отдельных языков
Методологические основы обучения языку
Английский язык
Русский язык
Issue Date: 2021
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 2, Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков. – Минск : МГЛУ, 2021. – № 1 (39). – С. 121-128.
Abstract: Изучается взаимосвязь между доминирующим когнитивным стилем личности и некоторыми особенностями понимания юмора на родном и иностранном языках. Установлено, что понимание юмора требует определенных ментальных усилий. Юмористические фразы на английском языке чаще оценивались испытуемыми как смешные или очень смешные, чем на русском. Когнитивный стиль «поленезависимость» способствует лучшему пониманию юмора. Знание о существовании этой взаимосвязи может повысить мотивацию обучающихся к овладению иностранными языками. Ключевые слова: когнитивный стиль; поленезависимость; юмор; остроумие; понимание; юмористические фразы.
Description: Yerchak N., Babarika Z. Cognitive and Style Peculiarities of Understanding Russian and English Humorous Phrases. The interconnection between the students’ cognitive style and some features of understanding Russian and English humorous phrases is studied in the article. It has been found that understanding humor requires certain mental eff orts. Humorous phrases in English have been evaluated as funny and very funny more often than in Russian. The cognitive style “fi eld independence” facilitates understanding humor. The materials can be used to motivate learners to improve their foreign language profi ciency. Key words: cognitive style; fi eld independence; humor; wit; understanding; humorous phrases.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/6793
ISSN: 1819-7639
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Серия 2. Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.