Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9788
Title: Паузы трилингва в чтении: когнитивный аспект контактов китайского, русского и английского языков
Other Titles: Pauses in Reading of Trilingual Speakers: Cognitive Aspect of Contacts of Chinese, English and Russian Languages
Authors: Сокорева, Т. В.
Шевченко, Т. И.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Сравнительное языкознание. Сопоставительная лингвистика
Фонетика и фонология
Английский язык
Китайский язык
Русский язык
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Фонетика в контексте языковых контактов : сб. науч. ст. – Минск : МГЛУ, 2022. – C. 24–27.
Abstract: Данное исследование посвящено изучению вариативности темпоральных характеристик речи китайских и русских студентов при чтении аутентичных текстов на трех языках. Результаты аудиторского анализа с определением количества пауз и интонационных групп и электронно-акустического анализа, установившего длительность паузальных отрезков в чтении на трех языках, свидетельствуют о замедлении темпа речи у китайских и русских испытуемых за счет увеличения количества и средней длительности пауз в речи при переходе с родного на иностранные языки, особенно в чтении на типологически разных языках. Ключевые слова: китайский язык; английский язык; русский язык; чтение; просодия; паузация.
Description: Sokoreva Т. V., Shevchenko Т. I. Pauses in Reading of Trilingual Speakers: Cognitive Aspect of Contacts of Chinese, English and Russian Languages. The research studies the variability of speech temporal characteristics of Chinese and Russian students when reading authentic texts in three languages. The results of the auditory analysis, where the number of pauses and intonation groups were determined, and the electronic acoustic analysis, which established the pause duration in reading in three languages, indicate a slowdown in the speech tempo of Chinese and Russian subjects due to an increase in the number and average duration of pauses during the transition from native to foreign languages, especially in reading in typologically different languages. Key words: Chinese; English; Russian; reading; prosody; pausation.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9788
ISBN: 978-985-28-0173-7
Appears in Collections:Фонетика в контексте языковых контактов (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sokoreva-Shevchenko-Pauzy-trilingva-v-chtenii.pdf310,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.