Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11336
Title: К вопросу о координатах и участниках отечественной спортивной коммуникации
Other Titles: To the problem of coordinates and participants of domestic sports communication
Authors: Еромейчик, Т. В.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Общее языкознание
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Язык и речь
Социолингвистика
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Еромейчик, Т. В. К вопросу о координатах и участниках отечественной спортивной коммуникации / Т. В. Еромейчик // Коммуникативные стратегии : материалы 11-й Междунар. науч. конф., Минск, 24 нояб. 2021 г. / Минский гос. лингвист. ун-т. – Минск, 2022. – С. 45–47.
Abstract: Статья посвящена рассмотрению конститутивных характеристик коммуникативного пространства спорта как комплексного многофункционального образования. В работе определяются основные группы языковых личностей спортивного дискурса Беларуси (спортсмены и их окружение, болельщики и зрители, спортивные комментаторы и журналисты), хронотоп (время действия спортивного события, время подготовки спортсмена к соревнованию и др.), локус (место проведения тренировочных мероприятий, географическое место проведения спортивных соревнований и др.), а также коммуникативно-прагматические установки (формирование общественного мнения по поводу спортивных событий, конструирование положительного имиджа спортивных личностей и организаций, обеспечение презентационности государства и др.). Ключевые слова: спортивная коммуникация; дискурсивное пространство спорта; институциональность; темпоральная, локативная, функциональная вариативность.
Description: Eromeitchik T. V. To the problem of coordinates and participants of domestic sports communication. The article is devoted to the consideration of the constitutive characteristics of the communicative space of sport as a complex multifunctional phenomenon. The work identifies the main groups of linguistic personalities of the sports discourse in Belarus (athletes and their entourage, fans and spectators, sports commentators and journalists), chronotope (time of a sports event, preparation time for an athlete for a competition, etc.), locus (location of training events, the geographical location of sports competitions, etc.), as well as communicative and pragmatic goals (forming public opinion about sports events, constructing a positive image of sports personalities and organizations, ensuring the presentation of the state, etc.). Key words: sports communication; discursive space of sport; institutionality; temporal, locative and functional variability.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11336
ISBN: 978-985-28-0189-8
Appears in Collections:Коммуникативные стратегии : материалы Международной научной конференции (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
45-47.pdf699,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.