Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9354
Title: Литературная теория С. Т. Колриджа и Т. С. Элиота: компаративный аспект
Other Titles: S. T. Coleridge’s and T. S. Eliot’s Literary Theory: Comparative Aspect
Authors: Пань Гаодзинь
Keywords: Литературоведение
Теория литературы
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2022. – № 4 (119). – С. 134-139.
Abstract: В статье предпринята попытка сопоставительного анализа теоретических идей С. Т. Колриджа и Т. С. Элиота относительно роли Воображения и природы символа в контексте противоречивого и продуктивного взаимодействия поэтики модернизма и романтизма. Теория объективного коррелята Т. С. Элиота одновременно противоречит романтическому способу лирического переживания и согласуется с принципом негативной способности или имперсонализма поэта-романтика Д. Китса. Актуальность исследования связана с нарастающим интересом современного литературоведения к философским и эстетическим основам феномена творческого процесса, к языку концептуальных образов в поэтическом тексте, компаративному подходу в изучении романтического и модернистского стиля. Ключевые слова: С. Т. Колридж; Т. С. Элиот; символ/знак; воображение; эготизм; имперсонализм; объективный коррелят; деперсонализация.
Description: Pan Gaojin. S. T. Coleridge’s and T. S. Eliot’s Literary Theory: Comparative Aspect. The article represents an attempt of comparative analysis of T. S. Eliot’s and S. T. Coleridge’s theoretical ideas about Imagination and symbol in the context of complicated and productive interaction between the Romantic and Modernist poetics. T. S. Elliot’s “objective correlative” theory is simultaneously in contradiction with the romantic lyrical passion and is connected with the “negative capability” (J. Keats) or impersonalism. The relevance of the research is associated with the deep interest of contemporary literary theory in studying the philosophical basis and aesthetic principles of the creation process, the language of conceptual imagery in poetic texts, as well as the comparative study and analysis of poetic styles of Romanticism and Modernism. Key words: S. T. Coleridge; T. S. Eliot; Symbol/Sign; Imagination; Egotism –Impersonalism; Objective Correlative; De-Personalization.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9354
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.