Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9024
Title: The Concept of Symbol/Sign in the Works of S. T. Coleridge and T. S. Eliot
Other Titles: Концепция символа/знака в творчестве с. Т. Колриджа и т. С. Элиота
Authors: Pan Gaojin
Keywords: Литературоведение
Литература отдельных стран и народов
Великобритания
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2022. – № 2 (117). – С. 114-119.
Abstract: This article presents a comparative analysis of the concept of symbol/sign in the works of S. T. Coleridge and T. S. Eliot. Coleridge’s romantic concept of symbol was based on his theory of “organic unity”, the principle desynonimization of such categories as allegory and symbol, fancy and imagination, understanding and reason. T. S. Eliot’s symbol/sign has double or multiple meanings and is connected with his theory of the “objective correlative”. As the poet of modernism, T. S. Eliot was influenced by S. T. Coleridge’s works in a contradictory manner: his system of symbols/signs reflects the refusal from the romantic principle of lyrical passion and egotism and approves the idea of impersonalism and associative imagery, proposed by J. Keats. Key words: S. T. Coleridge; T. S. Eliot; Romanticism; Modernism; symbol; sign; allegory; fancy; imagination; “organic unity”, “objective correlative”.
Description: Пань Гаодзинь. Концепция символа/знака в творчестве с. Т. Колриджа и т. С. Элиота. В статье представлен сравнительный анализ концепции символа/знака в творчестве С. Т. Колриджа и Т. С. Элиота. Романтическая концепция символа у С. Т. Колриджа основывалась на теории «органического единства», принципе десинонимизации таких категорий, как аллегория и символ, фантазия и воображение, понимание и разум. У Т. С. Элиота символ/знак обладает двойным или даже множественными значениями и связан с теорией «объективного коррелята». Творчество С. Т. Колриджа оказало противоречивое влияние на Т. С. Элиота как на поэта-модерниста: его система символа/знака отражает отказ от романтического принципа лирической страсти и эготизма и утверждает идею имперсонализма и ассоциативной образности, предложенных Дж. Китсом. Ключевые слова: С. Т. Колридж; Т. С. Элиот; романтизм; модернизм; символ; знак; аллегория; фантазия; воображение; «органическое единство»; «объективный коррелят».
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9024
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pan Gaojin. The Concept of Symbol_Sign in the Works.pdf289,45 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.