Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/86
Title: Проблемы моделирования фрейма (на материале концепта «дружба» в немецкой и белорусской паремиологии)
Other Titles: Problems of Frame Modeling (on the Material of the Concept “Friendship” in German and Belarusian Paremiology)
Authors: Соловьёва, Р. В.
Зверок, О. А.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Сравнительное языкознание. Сопоставительная лингвистика
Белорусский язык
Немецкий язык
Issue Date: 2018
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2018. – № 6 (97). – С. 82-91.
Abstract: В статье исследуется концепт «дружба» в паремиях немецкого и белорусского языков. Принятый интегративный подход к интерпретации термина концепт в полной мере коррелирует со спецификой паремий, основой которых является та же триада «познание – осознание в рамках существующей в данном культурном сообществе системы ценностей – языковое воплощение». Фреймовый анализ концепта согласно теории М. Минского позволил выявить ядерную структуру фрейма, констатировать универсальность социокультурного явления, выявить определенную концептуальную и языковую дивергентность исследуемых единиц.
Description: The article explores the manifestation of the concept of friendship in paremias of the Belarusian and German languages. An integrative approach is applied to the interpretation of the “concept” term as it fully correlates with the specificity of paremias, which are based on the triad «cognition – awareness within the cultural framework – language embodiment». The frame analysis of the concept allowed to reveal the nucleus frame structure, state the universality of the sociocultural phenomenon in question and certain conceptual and language divergence of the paremias.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/86
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.