Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/8013
Title: Психологические основы антиципации содержания текстов народных сказок студентами лингвистических специальностей
Other Titles: Psychological Foundations of Anticipation of the Folk Tales Content by Students of Linguistic Specialties
Authors: Валуйская, Т. Л.
Чигирь, А. В.
Keywords: Психология
Общая психология
Языкознание (лингвистика)
Общее языкознание
Психолингвистика
Issue Date: 2021
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 2, Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков. – Минск : МГЛУ, 2021. – № 2 (40). – С. 66-73.
Abstract: В статье обсуждаются особенности антиципации текста на родном и иностранном языках. Описаны современные подходы к проблеме антиципации в психологии и лингвистике. Рассмотрены вопросы сущности, структуры, механизмов и ограничений антиципации на родном и иностранном языках. Представлены результаты авторского экспериментального исследования антиципации текстов русских и немецких народных сказок. Выявлено, что антиципация сказки на родном языке происходит гораздо успешнее, чем на иностранном. Определены взаимосвязи в структуре успешности прогнозирования содержания художественного текста на родном и иностранном языках. Ключевые слова: антиципация; народная сказка; ключевые слова; родной язык; иностранный язык; текст; студенты.
Description: Valuyskaya T., Chyhir A. Psychological Foundations of Anticipation of the Folk Tales Content by Students of Linguistic Specialties. The article discusses the features of the text anticipation in native and foreign languages. The modern approaches to the problem of anticipation in psychology and linguistic are described. The article studies the issues of essence, structure, mechanisms and limitations of anticipation in native and foreign languages. The article presents the results of the author’s experimental study of the texts anticipation of Russian and German folk tales. It is revealed that the anticipation of a fairy tale in the native language is much more successful than in a foreign one. The interrelationships in the structure of success of forecasting the content of a literary text in native and foreign languages are determined. Key words: anticipation; folk tale; key words; native language; foreign language; text; students.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/8013
ISSN: 1819-7639
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Серия 2. Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.