Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/7034
Title: Метафора во французском медийном заголовке: прагма-семантический аспект
Other Titles: Metaphor in the French Media Headline: a Pragma-Semantic Aspect
Authors: Дудина, А. М.
Никитина, Д. А.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Лексикология. Лексическая семантика
Французский язык
Issue Date: 2021
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2021. – № 5 (114). – С. 101-106.
Abstract: Настоящая статья посвящена семантическому и прагматическому анализу метафоры, демонстрирующей высокую частотность в заголовках французских печатных СМИ. Исследование проводится на основе двух когнитивно-дискурсивных классификаций метафор (американских лингвистов Дж. Лакоффа и М. Джонсона и российского лингвиста А. П. Чудинова). Выделяются наиболее употребительные виды метафор, устанавливаются причины их активного использования в медиазаголовках. Ключевые слова: метафора; когнитивно-дискурсивный подход; классификация метафор; заголовок; медиадискурс.
Description: Doudina A., Nikitsina D. Metaphor in the French Media Headline: a Pragma-Semantic Aspect. The present article is devoted to the semantic and pragmatic analysis of a high frequency metaphor in French media headlines. The study is based on two cognitive and discursive classifications of metaphors (by American linguists J. Lakoff and M. Johnson and the Russian linguist A. P. Chudinov). The most common types of metaphors are highlighted and the reasons for their active use in media headlines are established. Key words: metaphor; cognitive and discursive approach; classification of metaphors; headline, media discourse.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/7034
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.