Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/6770
Title: Экспрессивная речь на английском языке как иностранном: просодический аспект
Other Titles: Expressive Speech of Esl Students: the Prosodic Aspect
Authors: Рускевич, Л. В.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Фонетика и фонология
Английский язык
Issue Date: 2021
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2021. – № 3 (112). – С. 66-72.
Abstract: В статье представлены результаты экспериментально-фонетического исследования признаков просодической интерференции в экспрессивных и нейтральных фразах на английском языке в речи студентов-лингвистов в сравнении с речью англичан. Наибольшее сходство просодической структуры было отмечено в аспекте просодического членения и модификации ч.о.т. на экспрессивном слове. В речи носителей языка наличие экспрессивного слова приводит к изменениям значений ч.о.т., интенсивности, длительности и темпа речи, как на самом слове, так и во всей фразе. В речи студентов отсутствовало четкое разграничение экспрессивных и нейтральных фраз по общефразовым значениям указанных параметров. Данные отклонения могут быть обусловлены как влиянием просодии родного языка студентов, так и недостаточным владением ими английским языком. Ключевые слова: экспрессивность; фонетика; просодия; просодическая интерференция; экспрессивная лексика.
Description: Ruskevich L. Expressive Speech of Esl Students: the Prosodic Aspect. The article presents the results of a phonetic experiment, which was aimed at investigating the features of prosodic interference in English expressive utterances pronounced by Belarussian students of English. The study has shown that ESL students were able to show the difference in the pronunciation of expressive and neutral words, although this difference was not as conspicuous as that of native speakers. Belarussian learners tend to modify the pitch characteristics of expressive words, while native speakers tend to change the pitch, loudness and durational features of both the expressive word and of the whole utterance. It is suggested that learners of English need to develop a better understanding of how prosody interacts with other language subsystems in expressive and neutral speech. Key words: expressivity; phonetics; prosody; prosodic interference; expressive lexical units.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/6770
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.