Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/5170
Title: Побуждение как способ реализации коммуникативной стратегии воздействия в рекламных текстах
Other Titles: Motivation as a way of realization of communicative strategy of influence in advertizing texts
Authors: Куракин, А. В.
Попова, И. В.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Грамматика
Реклама
Язык и речь
Русский язык
Issue Date: 2019
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Коммуникативные стратегии : материалы 10-й Междунар. науч. конф., Минск, 21-22 нояб. 2019 г. – Минск : МГЛУ, 2019. – С. 165–171.
Abstract: Актуальность статьи заключается, с одной стороны, в интересе ученых к изучению языка рекламного текста, с другой, – в недостаточности данных исследований. Цель – рассмотреть отдельные формы выражения побуждения, обозначив при этом общую стратегию. Материалом для исследования послужили тексты телевизионной рекламы, методом – лингвистическое описание. Основные положения: необходимо изучить основные значения терминов «рекламная тактика» и «рекламная стратегия»; содержательный уровень манипуляций включает в себя различные рекламные стратегии; для реализации главной функции рекламы, заключающейся в воздействии на реципиента с целью побудить его приобрести определенный товар или услугу, применяется тактика побуждения, грамматически выраженного глаголами в форме повелительного наклонения 2-го лица единственного или множественного числа, при этом рассмотрены следующие позиции: для установления доверительных отношений и демонстрирования дружеского обращения употребляются формы повелительного наклонения единственного числа; использование «манипулятивной инструкции»; сложные предложения с причинно-следственной связью; эллиптические предложения.
Description: Kurakin A. V., Popova I. V. Motivation as a way of realization of communicative strategy of influence in advertizing texts. The relevance of article consists, on the one hand, in the interest of scientists in studying of the advertizing text, with another, – in insufficiency of these researches. The purpose – to consider separate forms of expression of motivation, having designated at the same time the general strategy. Material for a research texts of TV advertizing, as method – the linguistic description served. Basic provisions: it is necessary to study major importances of the terms "advertising tactics" and "advertising strategy"; substantial level of manipulations includes various advertizing strategy; tactics of the motivation which is grammatical expressed by verbs in the form of an imperative mood of the 2nd person of the only thing or plural is applied to realization of the main function of the advertizing consisting in impact on the recipient with the purpose to induce it to buy certain goods or service, at the same time the following positions are considered: for establishment of trusting relationship and demonstration of the friendly address forms of an imperative mood of singular are used; use of "manipulative instruction"; compound sentences with relationship of cause and effect; elliptic offers.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/5170
ISBN: 978-985-460-936-2
Appears in Collections:Коммуникативные стратегии : материалы Международной научной конференции



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.