Please use this identifier to cite or link to this item:
http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/17471
Title: | Философские аспекты диалогической организации семинара по философской антропологии в структуре современного преподавания дисциплины «Философия» в учреждениях высшего образования Беларуси |
Other Titles: | Philosophical Aspects of the Dialogical Organization of the Seminar on Philosophical Anthropology in the Structure of Modern Teaching of the Discipline “Philosophy” in Higher Education Institutions of Belarus |
Authors: | Майборода, Д. В. |
Keywords: | Философия Беларусь |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Минский государственный лингвистический университет |
Citation: | Майборода, Д. В. Философские аспекты диалогической организации семинара по философской антропологии в структуре современного преподавания дисциплины «Философия» в учреждениях высшего образования Беларуси / Д. В. Майборода // Вестник МГЛУ. Сер. 3, История, философия, социология, экономика, культурология, политология. – 2025. – № 24. – С. 110–119. |
Abstract: | Организация преподавания философии должна ориентироваться прежде всего на философскую задачу рационализации и информации в интересах человечества. Это требует использования методик, акцентирующих диалогический и исследовательский аспект образования. Наиболее адекватная методика – майевтика, она требует предварительного освоения автомайевтики, выработки простых и ясных инструкций, по возможности использования самоорганизации. Также важны выбор исходного тезиса, вида майевтики (учитывая, что исследовательская более соответствует цели философии) и стратегия построения цепочки вопросов. Отдельное внимание нужно уделять формированию навыков анализа майевтики, например, по схеме «ясность – критичность – открытие – вопросительность». К л ю ч е в ы е с л о в а: философия; преподавание философии; майевтика. |
Description: | Maiboroda D. The organization of teaching philosophy should be oriented first of all towards the philosophical task of rationalizing interests and information in the interests of humanity. This requires the use of methods that emphasize the dialogic and research aspect of education. The most adequate method is maieutics, it requires preliminary mastering of automaieutics, development of simple and clear instructions, and, if possible, the use of self-organization, including in the choice of the initial thesis, the type of maieutics (considering that the research one is more consistent with the goal of philosophy) and a strategy for constructing a chain of questions. Special attention should be paid to the formation of skills for analyzing maieutics, for example, according to the scheme “clarity – criticality – discovery – questioning”. K e y w o r d s: philosophy; teaching philosophy; maieutics. |
URI: | http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/17471 |
ISSN: | 1819-7647 |
Appears in Collections: | Серия 3. История, философия, социология, экономика, культурология, политология (статьи) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
110-119.pdf | 134,56 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.