Please use this identifier to cite or link to this item:
http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/17468
Title: | Способность к диалогу и взаимопониманию в контексте формирования гражданских компетенций |
Other Titles: | The Ability to Dialogue and Mutual Understanding in the Context of the Formation of Civil Competencies |
Authors: | Бобрович, В. И. |
Keywords: | Философия |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Минский государственный лингвистический университет |
Citation: | Бобрович, В. И. Способность к диалогу и взаимопониманию в контексте формирования гражданских компетенций / В. И. Бобрович // Вестник МГЛУ. Сер. 3, История, философия, социология, экономика, культурология, политология. – 2025. – № 24. – С. 85–92. |
Abstract: | В статье анализируется проблема формирования одного из качеств суверенного гражданина, играющее существенную роль в процессе гражданского образования. Установка на диалог выступает предпосылкой формирования гражданских компетенций, которые необходимы человеку для поддержания конструктивных взаимоотношений с окружающими, цивилизованного выражения своих личных и общественных интересов, предотвращения общественных и индивидуальных конфликтов. Исследуется значение общественного диалога на разных этапах всемирной и отечественной истории, соотнесенность с советским прошлым, отмечается значимость его правильного понимания в современном белорусском обществе. Рассматриваются условия, способствующие и препятствующие налаживанию эффективного диалога, а также способы и методы обучения диалогу в рамках образовательного процесса. К л ю ч е в ы е с л о в а: диалог; полилог; дискуссия; дебаты; толерантность; права человека; «Другой»; конфликт; консенсус; сотрудничество; гражданское образование. |
Description: | Bobrovich V. The article analyzes the problem of forming one of the qualities of a sovereign citizen, which plays a significant role in the process of civic education. The focus on dialogue is a prerequisite for the formation of civic competencies that a person needs to maintain constructive relationships with others, civilized expression of their personal and public interests, and the prevention of public and individual conflicts. The significance of public dialogue at different stages of world and national history, its correlation with the Soviet past, and the importance of its correct understanding in modern Belarusian society are studied. The conditions that facilitate and hinder the establishment of effective dialogue, as well as methods of teaching dialogue within the educational process are considered. K e y w o r d s: dialogue; polylogue; discussion; debates; tolerance; human rights; “Other”; conflict; consensus; cooperation; civic education. |
URI: | http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/17468 |
ISSN: | 1819-7647 |
Appears in Collections: | Серия 3. История, философия, социология, экономика, культурология, политология (статьи) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.