Please use this identifier to cite or link to this item:
http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15362
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | Романовская, Е. А. | - |
dc.contributor.author | Копылова, Н. А. | - |
dc.contributor.author | Слепнева, М. А. | - |
dc.contributor.author | Яруллина, Ж. А. | - |
dc.date.accessioned | 2024-07-12T06:46:49Z | - |
dc.date.available | 2024-07-12T06:46:49Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.citation | Романовская, Е. А. Особенности взаимодействия между участниками образовательного процесса в учреждении высшего образования (на примере МГЛУ, Беларусь и МЭИ, Россия) / Е. А. Романовская [и др.] // Вестник МГЛУ. Сер. 2, Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков. – 2024. – № 1 (43). – С. 24–34. | en_US |
dc.identifier.issn | 1819-7639 | - |
dc.identifier.uri | http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15362 | - |
dc.description | Romanovskaya, E., Kopylova, N., Slepneva, M., Yarullina, Z. The article presents the results of a joint sociological study conducted in the framework of cooperation between Minsk State Linguistic University and National Research University “Moscow Power Engineering Institute”. Communication processes in multilevel communication were analyzed: teacher-student, student-administration, student-student. The purpose of the study was to identify the preferred channels of interaction among teachers and students, as well as to formulate the communication tasks set by the participants of the educational process. The results of the study showed that despite the different profiles of higher education institutions (MGLU – humanitarian, MPEI – technical) students answered all questions approximately equally. This suggests that young people in Belarus and Russia have similar views on interaction at different levels and its impact on the educational process as a whole. K e y w o r d s : pedagogical interaction; interaction models; communication tasks; internal communication; external communication; horizontal communication; vertical communication. | en_US |
dc.description.abstract | В статье представлены результаты совместного социологического исследования, проведенного в рамках сотрудничества между Минским государственным лингвистическим университетом (МГЛУ) и Национальным исследовательским университетом «Московский энергетический институт» (МЭИ). Проводился анализ коммуникационных процессов в разноуровневом общении: преподаватель–студент, студент–администрация, студент–студент. Целью исследования было выявить предпочтительные каналы взаимодействия среди преподавателей и студентов, а также сформулировать коммуникационные задачи, которые ставят перед собой участники образовательного процесса. Результаты исследования показали, что, несмотря на разные профили учреждений высшего образования (МГЛУ – гуманитарный, МЭИ – технический), студенты примерно одинаково ответили на все вопросы. Это говорит о том, что молодежь Беларуси и России имеет схожие взгляды на взаимодействие на разных уровнях и его влияние на образовательный процесс в целом. Ключевые слова : педагогическое взаимодействие; модели взаимодействия; коммуникационные задачи; внутренняя коммуникация; внешняя коммуникация; горизонтальная коммуникация; вертикальная коммуникация. | en_US |
dc.publisher | Минский государственный лингвистический университет | en_US |
dc.subject | Образование. Педагогические науки | en_US |
dc.subject | Общая педагогика | en_US |
dc.subject | Дидактика | en_US |
dc.subject | Организация образования | en_US |
dc.title | Особенности взаимодействия между участниками образовательного процесса в учреждении высшего образования (на примере МГЛУ, Беларусь и МЭИ, Россия) | en_US |
dc.title.alternative | Peculiarities of Interaction between Participants of the Educational Process in Higher Educational Institutions (on the Example of MSLU, Belarus and MPEI, Russia) | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | Вестник МГЛУ. Серия 2. Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков (статьи) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.