Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15274
Title: Языковые барьеры в переводе диалогов с английского языка на русский
Other Titles: Language barriers in translating dialogs from english into Russian
Authors: Данилова, Д.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Прикладное языкознание
Перевод
Английский язык
Русский язык
Issue Date: 2024
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Данилова, Д. Языковые барьеры в переводе диалогов с английского языка на русский / Д. Данилова // Студенческие научные чтения : материалы респуб. конф., Минск, 20 февр. 2024 г. / Минский гос. лингвист. ун-т ; отв. ред. В. Д. Синяк. – Минск : МГЛУ, 2024. – С. 328–329.
Abstract: В работе рассмотрены трудности, возникающие при переводе бытового диалога с носителями английского языка из разных стран. С помощью контент-анализа были выделены сложности, связанные с различными вариациями английского языка и индивидуальными особенностями произношения говорящих. Определены языковые и речевые параметры оценки качества перевода бытового диалога. Ключевые слова: устный перевод; языковой барьер; переводческая деятельность; произношение; специфические трудности; способы преодоления.
Description: Danilova, D. This paper examines the difficulties encountered in translating a domestic dialogue with native speakers from different countries. Using content analysis, the difficulties associated with different variations of the English language and individual pronunciation peculiarities of the speakers were highlighted. The linguistic and speech parameters for assessing the quality of translation of everyday dialogue were determined. Key words: interpreting; language barrier; translation activity; pronunciation; specific difficulties; ways of overcoming.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15274
ISBN: 978-985-28-0255-0
Appears in Collections:Студенческие научные чтения : материалы респуб. конф., Минск, 20 февраля 2024 г. (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
328-329.pdf161,9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.