Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15264
Title: Массмедийный дискурс: особенности, признаки и функции
Other Titles: Mass media discourse: characteristics, features and functions
Authors: Карманова, А. В.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Общее языкознание
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Issue Date: 2024
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Карманова, А. В. Массмедийный дискурс: особенности, признаки и функции / А. В. Карманова // Студенческие научные чтения : материалы респуб. конф., Минск, 20 февр. 2024 г. / Минский гос. лингвист. ун-т ; отв. ред. В. Д. Синяк. – Минск : МГЛУ, 2024. – С. 299–301.
Abstract: В данной работе освещается феномен медиадискурса. Автор статьи рассматривает понятие «массмедийный дискурс», указывая на то, что данное явление является многозначным и сложным. Выявляются и описываются основные особенности и специфика медиадискурса. Выделяются типы массмедийного дискурса на основе двух критериев: по коммуникативным функциям, а также по различным каналам реализации. В статье выявляются и раскрываются такие отличительные признаки массмедийного дискурса, как: прагматичность, спектакулярность, аксиологичность, экспрессивность и мультимодальность. Перечислены вербальные и невербальные средства передачи информации, создания эмоциональной вовлеченности и воздействия на адресата. Кроме этого, рассматриваются функции, характерные для массмедийного дискурса. Ключевые слова: адресант; адресат; дискурс; массмедийный дискурс.
Description: Karmanova, A. V. This paper highlights the phenomenon of media discourse. The author of the article examines the concept of "mass media discourse", pointing out that this phenomenon is ambiguous and complex. The main features and specifics of the media discourse are highlighted and described. The types of mass media discourse are distinguished on the basis of two criteria: by communicative functions, as well as by various channels of implementation. The article identifies and reveals such distinctive features of mass media discourse as: pragmatism, theatricality, axiology, expressivity and multimodality. The verbal and non-verbal means of transmitting information, creating emotional engagement and influencing the addressee are listed. In addition, the functions characteristic of mass media discourse are discussed. Key words: addressee; addresser; discourse; mass media discourse.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15264
ISBN: 978-985-28-0255-0
Appears in Collections:Студенческие научные чтения : материалы респуб. конф., Минск, 20 февраля 2024 г. (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
299-301.pdf147,6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.