Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15109
Title: Травматические фантазии в произведениях Лу Синя и Хань Шаогуна
Other Titles: Traumatic Fantasies in the Works of Lu Xin and Han Shaogong
Authors: Лянь Хайбо
Keywords: Литературоведение
Литература отдельных стран и народов
Китай
Issue Date: 2024
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Лянь Хайбо Травматические фантазии в произведениях Лу Синя и Хань Шаогуна / Лянь Хайбо // Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – 2024. – № 2 (129). – С. 134–144.
Abstract: В статье раскрывается специфика травматической фантазии. Автор применяет психоаналитический подход для исследования текстов с целью выявления скрытых смыслов и символических элементов. Анализ образов идентичности «сумасшедшего» в повестях Лу Синя и Хань Шаогуна в свете психоаналитических концепций З. Фрейда и Ж. Лакана позволяет подвергнуть критической переоценке систему персонажей в литературе о травме и сфокусировать внимание на изображении актуальных проблем современности, таких как коллективная травма, индивидуальное «пробуждение», историко-культурная рефлексия и т.п. В статье выявляются характерные для данной группы произведений факторы создания персонажей: символические элементы, описания эмоций главных героев, изображение их травматических фантазий и влияние «отсутствия отца» на психологическое развитие субъекта и его вхождение в новый символический порядок. Ключевые слова: травма; фантазия; психоанализ; объектные отношения; фрагментация травматического опыта; метафора отца; З. Фрейд; Ж. Лакан; Лу Синь; Хань Шаогун.
Description: Lian Haibo Traumatic Fantasies in the Works of Lu Xin and Han Shaogong. The article reveals the specifics of traumatic fantasy. The author applies a psychoanalytic approach to the study of texts in order to identify hidden meanings and symbolic elements. An analysis of the images in the short novels of Lu Xin and Han Shaogong in the light of psychoanalytic concepts of S. Freud and J. Lacan and the identity of the “madman” allows us to critically revise the system of characters in trauma fiction to focus on the depiction of current problems of our time, such as collective trauma, personal awakening, historical and cultural reflection, etc. The article reveals some aspects of character creation typical of this group of works: symbolic elements, description of emotions of the main characters, depiction of their traumatic fantasies and the influence of the “absence of a father” on the psychological development of the subject and his entry into a new symbolic order. Key words: trauma; fantasy; psychoanalysis; object relations; fragmentation of traumatic experience; metaphor of the father; S. Freud; J. Lacan; Lu Xun; Han Shaogong.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/15109
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
134-144.pdf332,99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.