Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/14364
Title: Модели взаимодействия категорий оценочности и эмотивности в медиадискурсе США и Беларуси
Authors: Глазко, П. П.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Сравнительное языкознание. Сопоставительная лингвистика
Английский язык
Русский язык
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Средства массовой информации (СМИ)
Issue Date: 2024
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Глазко, П. П. Модели взаимодействия категорий оценочности и эмотивности в медиадискурсе США и Беларуси / П. П. Глазко // Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – 2024. – № 1 (128). – С. 24–35.
Abstract: Цель исследования состоит в установлении закономерностей взаимодействия категорий оценочности и эмотивности в англоязычном медиадискурсе США и русскоязычном медиадискурсе Беларуси. Научная новизна заключается в сопоставительном ракурсе изучения особенностей оценочных и эмотивных смыслов в аспекте их совместной реализации в авторском дискурсе медиа. Результаты семантического, контекстуального и сопоставительного анализа дают основания для обобщения всего разнообразия взаимодействия рассматриваемых категорий в виде 5 моделей: эквивалентность, модификация, нейтрализация, наслоение и конкретизация. Актуализация данных моделей в дискурсе детерминируется типом дискурса (институциональный или субстанциональный), а также медиакультурой (англо- или русскоязычная). Ключевые слова: медиадискурс; институциональные медиа; субстанциональные медиа; оценочность; эмотивность; семантическая категория; сопоставительная лингвистика.
Description: Hlazko P. Models of Interaction of Categories of Evaluation and Emotivity in Media Discourse of the USA and Belarus. The aim of the given research is to elucidate the relationship between the categories of evaluation and emotivity in English-language media discourse in the USA and Russianlanguage media discourse in Belarus. The scientific novelty of this study lies in the comparative analysis of the features of evaluative and emotive values and their simultaneous realization in the authors’ media discourse. The results of semantic, contextual, and comparative analysis provide a basis for generalizing the diversity of interactions between the categories under consideration in the form of 5 models: equivalence, modification, neutralization, superimposition, and specification. The actualization of these models in discourse is determined by the type of discourse (institutional or sub-institutional) and media culture (English or Russian-speaking). Key words: media discourse; institutional media; new media; evaluativity; emotivity; semantic category; comparative linguistics.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/14364
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
24-35.pdf454,87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.