Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11925
Title: Лингвокогнитивные основы моделирования деятельностных ситуаций в дискурсе конфронтации (диахронический аспект)
Other Titles: Linguo-cognitive bases for modeling activity situations in confrontation discourse (diachronic aspect)
Authors: Кремзикова, С. Е.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Французский язык
Частное языкознание. Языки мира
Язык и сознание
Язык и речь
Психолингвистика
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Issue Date: 2023
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Кремзикова, С. Е. Лингвокогнитивные основы моделирования деятельностных ситуаций в дискурсе конфронтации (диахронический аспект) / С. Е. Кремзикова // Актуальные проблемы романской филологии : сб. науч. ст. / Минский гос. лингвист. ун-т ; редкол.: Н. В. Лещенко (отв. ред.) [и др.]. – Минск, 2023. – С. 31–38.
Abstract: В статье представлено концепцию деятельностной ситуации как универсальной категории дискурса, которая с одной стороны, находит свое воплощение в высказывании с помощью таких традиционных понятий как лексическое, словообразовательное, грамматическое значение, а с другой стороны, соседствует с такими когнитивными структурами как фрейм, сценарий, отражая концептуальные связи с действительностью. В рамках данной проблемы в работе анализируются лингвокреативные процессы в языке и их роль в организации дискурса конфронтации в диахроническом аспекте как синтеза разных типов деятельности: речевой, когнитивной, коммуникативной, социальной. Ключевые слова: деятельностная ситуация; линвокогнитивная модель; конфронтация; дискурс; участник ситуации; языковая картина мира
Description: Kremzykova S. Y. Linguo-cognitive bases for modeling activity situations in confrontation discourse (diachronic aspect). The article presents the concept of the activity situation as a universal category of discourse, which, on the one hand, is embodied within the framework of the statement with the help of such traditional concepts as lexical, derivational, grammatical meaning, and on the other hand, is adjacent to such cognitive structures as frame, scenario, reflecting conceptual connections with reality. Within the framework of this problem, the paper analyzes linguocreative processes in the language and their role in organizing the discourse of confrontation in the diachronic aspect as a synthesis of different types of activity: speech, cognitive, communicative, social. Key words: activity situation; linguo-cognitive model; discourse; participant of the situatio; language picture of the world
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11925
ISBN: 978-985-28-0196-6
Appears in Collections:Актуальные проблемы романской филологии (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
31-38.pdf3,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.