Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11925
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКремзикова, С. Е.-
dc.date.accessioned2023-03-14T06:33:49Z-
dc.date.available2023-03-14T06:33:49Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКремзикова, С. Е. Лингвокогнитивные основы моделирования деятельностных ситуаций в дискурсе конфронтации (диахронический аспект) / С. Е. Кремзикова // Актуальные проблемы романской филологии : сб. науч. ст. / Минский гос. лингвист. ун-т ; редкол.: Н. В. Лещенко (отв. ред.) [и др.]. – Минск, 2023. – С. 31–38.en_US
dc.identifier.isbn978-985-28-0196-6-
dc.identifier.urihttp://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11925-
dc.descriptionKremzykova S. Y. Linguo-cognitive bases for modeling activity situations in confrontation discourse (diachronic aspect). The article presents the concept of the activity situation as a universal category of discourse, which, on the one hand, is embodied within the framework of the statement with the help of such traditional concepts as lexical, derivational, grammatical meaning, and on the other hand, is adjacent to such cognitive structures as frame, scenario, reflecting conceptual connections with reality. Within the framework of this problem, the paper analyzes linguocreative processes in the language and their role in organizing the discourse of confrontation in the diachronic aspect as a synthesis of different types of activity: speech, cognitive, communicative, social. Key words: activity situation; linguo-cognitive model; discourse; participant of the situatio; language picture of the worlden_US
dc.description.abstractВ статье представлено концепцию деятельностной ситуации как универсальной категории дискурса, которая с одной стороны, находит свое воплощение в высказывании с помощью таких традиционных понятий как лексическое, словообразовательное, грамматическое значение, а с другой стороны, соседствует с такими когнитивными структурами как фрейм, сценарий, отражая концептуальные связи с действительностью. В рамках данной проблемы в работе анализируются лингвокреативные процессы в языке и их роль в организации дискурса конфронтации в диахроническом аспекте как синтеза разных типов деятельности: речевой, когнитивной, коммуникативной, социальной. Ключевые слова: деятельностная ситуация; линвокогнитивная модель; конфронтация; дискурс; участник ситуации; языковая картина мираen_US
dc.publisherМинский государственный лингвистический университетen_US
dc.subjectЯзыкознание (лингвистика)en_US
dc.subjectФранцузский языкen_US
dc.subjectЧастное языкознание. Языки мираen_US
dc.subjectЯзык и сознаниеen_US
dc.subjectЯзык и речьen_US
dc.subjectПсихолингвистикаen_US
dc.subjectЛингвистика текста. Лингвостилистикаen_US
dc.titleЛингвокогнитивные основы моделирования деятельностных ситуаций в дискурсе конфронтации (диахронический аспект)en_US
dc.title.alternativeLinguo-cognitive bases for modeling activity situations in confrontation discourse (diachronic aspect)en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Актуальные проблемы романской филологии (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
31-38.pdf3,28 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.