Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11381
Title: Функции ретро-составляющей в рекламной коммуникации
Other Titles: Functions of the retro component in advertising communication
Authors: Леонова, Э. Д.
Маюк, Е. П.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Общее языкознание
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Реклама
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Леонова, Э. Д. Функции ретро-составляющей в рекламной коммуникации / Э. Д. Леонова, Е. П. Маюк // Коммуникативные стратегии : материалы 11-й Междунар. науч. конф., Минск, 24 нояб. 2021 г. / Минский гос. лингвист. ун-т. – Минск, 2022. – С. 81–87.
Abstract: Выявляется лингвистическая специфика воплощения ретро-мотива в рекламном Интернет-дискурсе. Устанавливаются коммуникативные ситуации, в рамках которых объективируется ретро-мотив. Определяются группы вербальных и невербальных средств, актуализирующих ретро-мотив в коммерческих видеороликах. Ретромотив реализуется такими языковыми средствами, как устаревшие лексемы (40 %) и стилистические средства (60 %). В качестве невербального средства актуализации ретро-мотива объекты-символы связи поколений (25 %), черно-белый формат ролика (25 %) и начертания древних языков (50 %). Симбиоз лингвистических и экстралингвистических средств позволяет компании акцентировать значимые для целевой аудитории моменты их жизни и, в результате, мотивировать потенциальных покупателей приобрести товар. Ключевые слова: онлайн-реклама, ретро-мотив, Интернет-дискурс, убеждение, воздействие, коммуникативная ситуация.
Description: Leonova E. D., Mayuk E. P. Functions of the retro component in advertising communication. The linguistic specificity of the embodiment of the retro-motive in the advertising Internet discourse is revealed. The communicative situations are established, within the framework of which the retro-motive is objectified. The article identifies groups of verbal and non-verbal means that actualize the retro-motive in commercial videos. The retro-motive is realized by such linguistic means as outdated lexemes (40 %) and stylistic means (60 %). As a non-verbal means of actualizing a retro-motive, objects-symbols of communication between generations (25 %), black-and-white format of the video (25 %) and the outlines of ancient languages (50 %). The symbiosis of linguistic and extralinguistic means allows a company to accentuate the moments of life that are significant for the target audience and, as a result, motivate potential customers to purchase a product. Key wards: online advertising, retro motive, Internet discourse, persuasion, impact, communication situation.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/11381
ISBN: 978-985-28-0189-8
Appears in Collections:Коммуникативные стратегии : материалы Международной научной конференции (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
81-87.pdf852,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.