Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9343
Title: Функционирование отрицательных конструкций в композиционной структуре научного текста
Other Titles: Negative Constructions in the Scientific Text: Structural and Semantic Aspects
Authors: Беликова, Е. А.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Английский язык
Русский язык
Грамматика
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2022. – № 4 (119). – С. 48-55.
Abstract: Статья посвящена выявлению закономерностей употребления отрицательных конструкций в композиционных частях научного текста. В качестве единицы формальной организации научного текста рассматривается понятие композиционно-прагматического сегмента. Установлено, что композиционно-смысловая организация научного произведения оказывает влияние на частотность употребления отрицательных конструкций и их содержательно-семантические особенности. Ключевые слова: композиционно-прагматический сегмент; отрицательная конструкция; научный текст; фразовое отрицание; присловное отрицание; противопоставительное отрицание.
Description: Belikova E. Negative Constructions in the Scientific Text: Structural and Semantic Aspects. The article explores the regularities of usage of the negative constructions functioning in the structural parts of the scientific text. The compositional-pragmatic segment is considered as the unit of the formal organization of the scientific text. It is revealed that the composition and the content of the scientific text influence the frequency of usage of the negative constructions and their semantic peculiarities. Key words: compositional-pragmatic segment; negative construction; scientific text; sentential negation; constituent negation; contrastive negation.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9343
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.