Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9017
Title: National-kulturelle Markierung vom belarussischen Vers libre des 20. – Frühen 21. Jahrhunderts
Other Titles: National and Cultural Markedness of the Belarusian Vers Libre of the 20th – Early 21st Centuries
Национально-культурная маркированность белорусского верлибра ХХ - начала ХХI века
Authors: Dubovskaya, T. A.
Keywords: Литературоведение
Литература отдельных стран и народов
Беларусь
Issue Date: 2022
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2022. – № 2 (117). – С. 60-67.
Abstract: Статья посвящена исследованию свободного стиха в белорусской литературе XX – начала XXI века. Автор акцентирует внимание на том, что национально-культурная маркированность отечественного верлибра связана прежде всего с поэзией Максима Танка. Классик белорусской литературы ХХ века стал основоположником следующей традиции: соединять в свободном стихе национально-культурную концептуальность с универсально-философским идейным содержанием. Наиболее глубокое усвоение и развитие танковской верлибровой традиции прослеживается в творчестве белорусских писателей ХХ – начала XXI века Владимира Орлова и Алеся Рязанова. Ключевые слова: верлибр; национально-культурная маркированность; концепты с общеславянской и белорусской семантикой; культурный артефакт; национальная самоидентификация.
Description: Dubovskaya T. A. National and Cultural Markedness of the Belarusian Vers Libre of the 20th – Early 21st Centuries. The article examines the free verse in Belarusian literature of the 20th – early 21st centuries. The author focuses on the fact that the national-cultural markers of the Belarusian vers libre is connected primarily with the poetry of Maxim Tank. The classic of Belarusian literature of the 20th century became the founder of the following tradition: to combine in the free verse the national-cultural conceptuality with the universal-philosophical and ideological content. The deepest assimilation and development of Tank’s vers libre tradition can be seen in the poetry of Belarusian writers of the 20th and early 21st centuries, Vladimir Orlov and Ales Razanov. Key words: vers libre; free verse; national-cultural markers; concepts with common Slavic and Belarusian semantics; cultural artifact; national self-identification.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9017
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Серия 1. Филология

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Дубовская Татьяна Александровна.pdf270,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.