Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/8017
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorШевцов, А. В.-
dc.date.accessioned2022-01-18T15:21:41Z-
dc.date.available2022-01-18T15:21:41Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.citationВестник МГЛУ. Сер. 2, Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков. – Минск : МГЛУ, 2021. – № 2 (40). – С. 96-109.en_US
dc.identifier.issn1819-7639-
dc.identifier.urihttp://e-lib.mslu.by/handle/edoc/8017-
dc.descriptionShevtsov A. Empathy and Reflection of the First and Second Order as Important Components of Psychological Compatibility in Adolescent IT-Users. The article is devoted to the use of constructive means of information technology by teach- ers (seven author’s developmental programs) for the better development of empathy, reflection of the first and second order, necessary for the formation of psychological compatibility among students in the educational process. There is a description of examples of respondent’s answers in the diagnosis of empathy, as well as reflections of the first and second order in projective methods. According to the indicators of empathy, reflection of the first and second order in the experimental sample, the effectiveness of the use of developmental programs based on information technologies is proved. Thus, the importance of using the positive potential of information technologies for the development of psychological compatibility through the development of empathy, as well as first- and second-order reflection in adolescents is emphasized. Key words: information technologies; developmental programs; empathy; first-order reflection; second-order reflection; psychological compatibility; educational process; adolescents.en_US
dc.description.abstractСтатья посвящена применению педагогами конструктивных средств информационных технологий (семи авторских развивающих программ) для лучшего развития эмпатии, рефлексии первого и второго порядка, необходимых для становления психологической совместимости у учащихся в условиях образовательного процесса. Имеется описание примеров ответов респондентов при диагностике вышеуказанных характеристик в проективных методиках. По показателям эмпатии, рефлексии первого и второго порядка в экспериментальной группе доказывается эффективность использования развивающих программ на основе информационных технологий. Таким образом, подчеркивается важность использования положительного потенциала информационных технологий для становления психологической совместимости с помощью развития эмпатии, а также рефлексии первого и второго порядка у подростков. Ключевые слова: информационные технологии; развивающие программы; эмпатия; рефлексия первого порядка; рефлексия второго порядка; психологическая совместимость; образовательный процесс; подростки.en_US
dc.publisherМинский государственный лингвистический университетen_US
dc.subjectПсихологияen_US
dc.subjectПсихология развития и возрастная психологияen_US
dc.subjectИнформатика и информационные технологииen_US
dc.titleЭмпатия и рефлексия первого и второго порядка как важные компоненты психологической совместимости у ИТ-пользователей подросткового возрастаen_US
dc.title.alternativeEmpathy and Reflection of the First and Second Order as Important Components of Psychological Compatibility in Adolescent IT-Usersen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Серия 2. Педагогика, психология, методика преподавания иностранных языков (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.