Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/4389
Title: Лінгвістычныя аспекты рэдагавання эсэ У. Караткевіча
Other Titles: Linguistic Aspects of Editing Essays by V. Korotkevich
Authors: Жаўняровіч, П. П.
Keywords: Литературоведение
Литература отдельных стран и народов
Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Белорусский язык
Беларусь
Issue Date: 2020
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2020. – № 3 (106). – С. 113-120.
Abstract: В статье рассматриваются лингвистические аспекты редактирования эссе В. Короткевича, напечатанных в 1960–1980 гг. и претерпевших значительные текстовые изменения. Исследование показало, что они, кроме экстралингвистических причин, свидетельствуют о субъективном подходе редакторов к лингвистической правке, о нивелировании авторского стиля, о желании перестраховаться, если речь шла о критике существующего порядка вещей. В результате исследования обнаружены многочисленные правки на лексическом, грамматическом, орфографическом уровнях, которые были сделаны без соответствующего редакторского анализа и учета авторского стиля.
Description: Zhauniarovich P. P. Linguistic Aspects of Editing Essays by V. Korotkevich. The article deals with the linguistic aspects of editing essays by the Belarusian writer Vladimir Korotkevich (1930–1984) when they were published in magazines, collections and newspapers. Numerous unmotivated edits are noted, indicating, firstly, the influence of Soviet censorship on editors and, secondly, their inability to conduct high-quality editorial analysis on lexical, grammatical and orthographic levels. The edits were not consistent with the author’s ideas and destroyed the essence in the verbal array – the intention to influence the reader.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/4389
ISSN: 1819-7620
Appears in Collections:Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.