Please use this identifier to cite or link to this item:
http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/2876
Title: | Імпліцытная дыялагізацыя беларускага аўктарыяльнага наратыву |
Other Titles: | Implicit Dialogization of the Belarusian Auctorial Narrative |
Authors: | Старасценка, Т. Я. |
Keywords: | Языкознание (лингвистика) Частное языкознание. Языки мира Грамматика Лингвистика текста. Лингвостилистика Белорусский язык |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Минский государственный лингвистический университет |
Citation: | Вестник МГЛУ. Сер. 1, Филология. – Минск : МГЛУ, 2019. – № 6 (103). – С. 108-114. |
Abstract: | В статье рассматривается аспект внутренней диалогизации белорусского аукториального нарратива начала ХХ столетия, основанной на косвенной и несобственно-прямой речи коммуникативной модели «нарратор – персонаж». Отмечается особенность этой модели, отличающейся от традиционного диалога, эксплицированного репликами. Ее импликационной характер позволяет осознать диалогичный характер монологической формы, представить взаимосвязь нескольких субъектных перспектив, ощутить контаминацию разных точек зрения. Анализ языковой репрезентации модели выявляет черты сходства и различия идиостилей писателей. |
Description: | Starascienka T. Y. Implicit Dialogization of the Belarusian Auctorial Narrative. The article is devoted to the study of internal dialogization of the communicative “narrator – character” model of the Belarusian auctorial narrative of the early twentieth century at the level of reported and free indirect speech. The language markers of the transition of one subjective plane to another are determined on the basis of their dependence on the writer’s individual style. |
URI: | http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/2876 |
ISSN: | 1819-7620 |
Appears in Collections: | Вестник МГЛУ. Сер. 1. Филология (статьи) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Старасценка Т. Я. Імпліцытная дыялагізацыя беларускага.pdf | 306,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.