Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/2306
Title: Антифразис и антитеза как способы воплощения иронии в англоязычном художественном дискурсе
Other Titles: Antiphrasis and Antithesis as Means of Creating Irony in the English Language Artistic Discourse
Authors: Баханович, А. С.
Keywords: Языкознание (лингвистика)
Частное языкознание. Языки мира
Лингвистика текста. Лингвостилистика
Английский язык
Issue Date: 2019
Publisher: Минский государственный лингвистический университет
Citation: Контрастивные исследования: текст, предложение, слово : сб. науч. ст. преподавателей и аспирантов МГЛУ. – Минск : МГЛУ, 2019. – Вып. 7. – С. 55–62.
Abstract: Рассматриваются такие лексико-стилистические средства реализации иронии, как антифразис и антитеза. Анализ использования данных языковых средств в романах Хелен Филдинг «Дневник Бриджит Джонс» и Стивена Фрая «Гиппопотам» как способов актуализации иронии позволил установить, что сочетание контрастного переименования, противопоставления, контекста и особой интонации становится средством комического разоблачения определенных настроений, человеческих пороков, тенденций в обществе.
Description: Bakhanovich A. S. Antiphrasis and Antithesis as Means of Creating Irony in the English Language Artistic Discourse. The paper considers such means of creating irony as antiphrasis and antithesis. The results of the analysis show that irony as an emotional and evaluative category is an additional meaning of the utterance that can be created due to opposition, contrasting the explicit and implicit meanings of the word, as well as by the use of emotional-evaluative lexical units.
URI: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/2306
ISBN: 978-985-460-948-5
Appears in Collections:Контрастивные исследования: текст, предложение, слово (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.