Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9389
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorАфанасьева, Ю. А.-
dc.date.accessioned2022-10-10T12:05:39Z-
dc.date.available2022-10-10T12:05:39Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.citationМолодые ученые в инновационном поиске : сб. науч. ст. по материалам X Междунар. науч. конф., Минск, 11–12 марта 2021 г. : в 2 ч. Ч. 2. – Минск : МГЛУ, 2022. – С. 170-174.en_US
dc.identifier.isbn978-985-28-0125-6 (Ч. 2)-
dc.identifier.isbn978-985-28-0123-2-
dc.identifier.urihttp://e-lib.mslu.by/handle/edoc/9389-
dc.descriptionAfanasyeva U. A. Southern Gothic in American Literature: on Genre Definition. The purpose of this article is to substantiate the existence of the southern Gothic genre and to analyze in detail its genre components. As a result of the study, it is revealed that the genre of southern Gothic contains the following components: chronotope (closed gloomy toposes, appeal to the “conventional” past), problems (South American slavery, racism, systematic poverty, family relations and, in particular, patriarchy). Motives characteristic of English Gothic are transformed in accordance with the South American reality (family secrets, recognition by portrait, family curse, isolation and escape from it, crime, death, “humanized” supernatural). For the genre of southern Gothic, in contrast to the English, the use of folklore elements is characteristic, and it will also take superstitions. The religious coloring of the mystical element and grotesqueness are noted as a characteristic of the characters in the southern Gothic work. Key words: genre; southern gothic; chronotope; the Other; motive; mystical element; grotesque.en_US
dc.description.abstractЦелью данной статьи является обоснование существования жанра южной готики и детальный анализ его жанровых компонентов. В результате исследования выявляется, что жанр южной готики содержит следующие релевантные компоненты: хронотоп (замкнутые мрачные топосы, обращение к «условному» прошлому) и проблематику (южноамериканское рабство, расизм, систематическая бедность, семейные отношения и, в частности, патриархат). Характерные для английской готики мотивы трансформируются в соответствии с южноамериканской действительностью (семейные тайны, узнавание по портрету, родовое проклятие, замкнутость и бегство от него, преступление, смерть, «очеловеченное» сверхъестественное). Для жанра южной готики, в отличие от английской, характерно использование фольклорных элементов, примет и суеверий. Отмечается религиозная окраска мистического элемента и гротескность как характеристика персонажей в южноготическом произведении. Ключевые слова: жанр; южная готика; хронотоп; Другой; мотив; мистический элемент; гротеск.en_US
dc.publisherМинский государственный лингвистический университетen_US
dc.subjectЛитературоведениеen_US
dc.subjectЛитература отдельных стран и народовen_US
dc.subjectСШАen_US
dc.titleЮжная готика в американской литературе: к вопросу о жанреen_US
dc.title.alternativeSouthern Gothic in American Literature: on Genre Definitionen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Молодые учёные в инновационном поиске : сборник научных статей (статьи)



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.