Please use this identifier to cite or link to this item: http://e-lib.mslu.by/handle/edoc/12602
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКирейчук, Е. Ю.-
dc.contributor.authorРадион, Е. Н.-
dc.date.accessioned2023-06-14T10:11:39Z-
dc.date.available2023-06-14T10:11:39Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationКирейчук, Е. Ю. Риторические стратегии интерпретации художественного текста / Е. Ю. Кирейчук, Е. Н. Радион // Контрастивные исследования языков и культур : сб. науч. ст. по материалам I Междунар. науч. конф. памяти д-ра филол. наук, проф. Т. П. Карпилович, Минск, 28–29 окт. 2021 г. / редкол.: И. В. Метлушко (отв. ред.) [и др.]. – Минск : МГЛУ, 2023. – С. 200–206.en_US
dc.identifier.isbn978-985-28-0206-2-
dc.identifier.urihttp://e-lib.mslu.by/handle/edoc/12602-
dc.descriptionKireichuk E. J., Radion E. N. The article highlights the rhetorical potential of fiction and the consideration of a work of fiction as a rhetorical discourse. On the basis of the dialogical theory of M.M. Bakhtin and the principle of dialogism, J. Ganett’s theory of narrative levels, as well as the classical rhetorical tradition, it seems possible to single out the main levels of rhetorical analysis of artistic discourse: intradiegetic and extradiegetic. The article proposes a step-by-step algorithm for a multilevel rhetorical analysis based on the example of a specific literary material studied in the course of Practical Rhetoric, with recommendations for the use of tasks and exercises in the classroom. K e y w o r d s: dialogism; logos; ethos; pathos; extradiegesis; intradiegesis; rhetorical analysis.en_US
dc.description.abstractСтатья обращает внимание на риторический потенциал изучения художественной литературы и рассмотрения художественного произведения как риторического дискурса. Представляется возможным выделить основные уровни риторического анализа художественного дискурса: интрадиегический и экстрадиегический, опираясь на диалогическую теорию М. М. Бахтина и принцип диалогизма, теорию нарративных уровней Дж. Ганетта, а также классическую риторическую традицию. В статье предлагается пошаговый алгоритм разноуровневого риторического анализа на примере конкретного литературного материала, изучаемого в рамках курса практической риторики, с рекомендациями по использованию заданий и упражнений на занятиях. К л ю ч е в ы е с л о в а: диалогизм; логос; этос; пафос; экстрадиегезис; интрадиегезис; риторический анализ.en_US
dc.publisherМинский государственный лингвистический университетen_US
dc.subjectЯзыкознание (лингвистика)en_US
dc.subjectЧастное языкознание. Языки мираen_US
dc.subjectАнглийский языкen_US
dc.subjectЛингвистика текста. Лингвостилистикаen_US
dc.subjectРиторикаen_US
dc.titleРиторические стратегии интерпретации художественного текстаen_US
dc.title.alternativeRhetorical Strategies in Interpreting Fictionen_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:Контрастивные исследования языков и культур (статьи)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
200-206.pdf5,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.